Lavkarbo eller lavfett? Det er DITT valg!

Lavkarbo har vært i vinden de siste årene, og mange hevder det er den beste veien til vektreduksjon. Nå har det imidlertid kommet ENDA en studie som bekrefter at det å redusere inntaket av karbohydratet verken er mer eller mindre effektivt enn å redusere inntaket av fett. Faktisk kan du la personlige preferanser styre hvordan du setter sammen ditt kosthold, når målet er vektkontroll. Er ikke det ganske ålreit?

Details

Hva teller som trening?

Teller husarbeid som trening? Hva med hagearbeid? Eller snømåking? Er trening kun det som foregår når du «er på trening»?Eller kan helt normale hverdagsaktiviteter også gi en treningseffekt? Det er lett å bli forvirret. Mens noen eksperter hevder at intervalltrening og tunge styrkeøvelser på treningssenteret må til for å komme i god form, mener andre…

Details

Hvor hardt må du egentlig trene?

Stadig vekk dukker det opp treningsprogrammer som lover størst eller raskest fremgang. I kondisjonstreningens verden er oppskriften ofte høyintensiv intervalltrening. Denne treningsformen ligger også på førsteplass i en kåring av årets treningstrender 2018. Antakelig fordi den lover topp effekt med liten tidsbruk. Og kanskje fordi den bygger opp under folks forestilling om at trening må være et sabla slit?

Details

Vaner for varig vektreduksjon!

Skal du ned i vekt, må du oppnå en negativ kaloribalanse. Det kan du få til på mange ulike måter. Du kan droppe alle karbohydrater, slik at du fjerner matvarer som normalt bidrar med opptil halvparten av kaloriene. Definitivt effektivt! Du kan bestemme deg for å spise 1500 kcal hver dag. Fungerer også, så lenge du orker å veie og telle. Eller du kan kutte ut alt av snop og søtsaker i noen måneder. Også virkningsfullt, helt til du sprekker.

Details