Trening som godt voksen

Jeg har utallige ganger sett at mennesker som er både 60, 70 og 80 år kommer i bedre form når de trener. Nøkkelen er ofte å finne en måte å trene på som passer for den enkelte.

Det er ikke slik at du trenger å trene på en annerledes eller spesiell måte selv om du har nådd en viss alder. Kroppen din tilpasser seg til trening på samme måte som yngre kroppen. Noen opplever at de trenger litt lengre tid på å hente seg inn etter trening, og at kroppen ikke tåler hard trening like godt som før. Dette handler imidlertid vel så mye om hva kroppen er vant til, som hvor gammel den er. Uansett alder er det viktig å finne et passe nivå på treningen. 

Details

Lavkarbo eller lavfett? Det er DITT valg!

Lavkarbo har vært i vinden de siste årene, og mange hevder det er den beste veien til vektreduksjon. Nå har det imidlertid kommet ENDA en studie som bekrefter at det å redusere inntaket av karbohydratet verken er mer eller mindre effektivt enn å redusere inntaket av fett. Faktisk kan du la personlige preferanser styre hvordan du setter sammen ditt kosthold, når målet er vektkontroll. Er ikke det ganske ålreit?

Details

Hva teller som trening?

Teller husarbeid som trening? Hva med hagearbeid? Eller snømåking? Er trening kun det som foregår når du «er på trening»?Eller kan helt normale hverdagsaktiviteter også gi en treningseffekt? Det er lett å bli forvirret. Mens noen eksperter hevder at intervalltrening og tunge styrkeøvelser på treningssenteret må til for å komme i god form, mener andre…

Details

Hvor hardt må du egentlig trene?

Stadig vekk dukker det opp treningsprogrammer som lover størst eller raskest fremgang. I kondisjonstreningens verden er oppskriften ofte høyintensiv intervalltrening. Denne treningsformen ligger også på førsteplass i en kåring av årets treningstrender 2018. Antakelig fordi den lover topp effekt med liten tidsbruk. Og kanskje fordi den bygger opp under folks forestilling om at trening må være et sabla slit?

Details