Å skrive ned hva du spiser og hvorfor du spiser, er veldig nyttig for å bli mer bevisst og for å finne ut hva du kan forbedre.

Her finner du et skjema du kan benytte.

Det er lurt at du skriver ned fortløpende gjennom dagen, fordi det er så lett å glemme hva du har spist.

Du skal skrive ned:

  • Hva du spiste eller drakk (matvarer, produkter, rett)
  • Så nøyaktig mengde som mulig, oppgitt i husholdningsmål (spiseskje, glass, kopp), antall (eks antall epler eller brødskiver) eller i liter, dl eller gram.
  • Hva klokken var og hvor du befant deg
  • Hvorfor du spiste noe akkurat nå (årsak)

Mulige årsaker til at du spiser kan være:

  • Det er et bestemt klokkeslett og dermed tid for å spise
  • Du er sulten (kjenner sug i magen)
  • Du har lyst på noe
  • Du får tilfeldigvis øye på noe
  • Du småspiser mens du gjør noe annet (eks sitter på PC, ser på TV, lager mat eller rydder bort mat)
  • Du føler deg på en bestemt måte (sliten, nedstemt, lei, oppgitt el.l)
  • Du skal kose deg
  • Du blir tilbudt noe, f.eks. i selskap, i møte eller på besøk
Det kan også være en kombinasjon av flere årsaker.